Als New York in Nederlandse handen was gebleven, had Amerika vandaag de dag dan Nederlandstalig kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! Goeie vraag!

Het beste antwoord

Vrij discutabel. Misschien was New York in Nederlandse handen helemaal niet uitgegroeid tot wereldstad, en dan was het nooit zo toonaangevend voor de rest van Amerika geweest. New York heeft wel een gunstige ligging, maar de glorietijden van de VOC en de WIC waren tijdens de verkoop voorbij. In die tijd beheersten de Britten de wereldzeëen, en ik denk dat ze daarom New York groot hebben gemaakt. Fransen en Engelsen beschreven Nieuw Amsterdam niet voor niets als een grote bende.
Ik denk dat Amerika toch wel engelstalig zou worden, aangezien de Britten de baas waren over de handel. Bovendien kwamen de meeste pelgrimvaders uit Groot- Brittannië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het scheelde 1 stem anders was nederlands de wereldtaal geweest.
het antwoord is dus ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoo nooit geweten, was wel chill geweest :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat verhaal wel maar het ging toen tussen Engels en Duits, als ik me goed herinner.
Dat zou heel goed kunnen, in plaats daarvan is Suriname nederlands talig.
Ja dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans was dan wel groter geweest ja, toen in Amerika gingen stemmen wat de taal zou worden, had Engels slechts 1 stem meer dan Nederlands, dus als Amerika toen nog van de Nederlanders zou zijn geweest, zouden ze daar nu waarschijnlijk wel Nederlands spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je hier een bron bij?
Inderdaad, dan was amerika nederlandstalig geweest en was nl een wereldtaal, heelaas
Is het engels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achteraf is alles mogelijk.